Touched by his Noodly Appendage

Touched by his Noodly Appendage
Church of the Flying Spaghetti Monster

maanantai 27. lokakuuta 2008

Viideskymmenesensimmäinen päivä

Montag!

Heräsin reippaana poikana jo 15:15 aikoihin. Päätin heti että tänään saadaan kouluhommia aikaiseksi ihan apinan raivolla. Joten suihkun jälkeen suuntasin kirjastoon.

Ja näin klo 18:04 minulla on kuusi lähdettä tarvittavista kahdestatoista ja lähdemateriaalia kirjoitettu ylös 1300 sanan edestä. Perskeles, jostain pitää vielä pieraista lähteitä vaikka kuinka monta.

Tuskainen moduuli kyllä tämä Early Modern England, ei meinaa motivaatiota löytyä millään. Keväällä sitten helpottaa, Nationalism and Totalitarism in 20th-century Europe kuulostaa huomattavasti mielenkiintoisemmalta. Tosin siinä on se huono puoli että tulee luettua kaikkea turhaa - nyt kun aihe ei juurikaan kiinnosta niin lukee juuri vain sen verran kuin on pakko.

Porukkaa on taas lähdössä Trampsiin bailaamaan mutta ahkera-Kirsmo aikoo istua läppärin ääressä kuten esimerkillinen opiskelija ainakin.

Hah,luin juuri uusimmat uutiset NMA:sta ja bongasin seuraavan kommentin:

Emil Pagliarulo explains his views on mature-rated gaming in an op-ed piece for Edge Online.

Fallout 3 is an M-rated game—made for adults. Its violence is over-the-top and has been a central focus of not only our game, but the entire franchise. This is a series that in previous installments allowed players to kill children, right? When Bethesda first started developing Fallout 3, we had early conversations about whether you’re going to be able to blow the kids’ heads off . (Let’s be clear, with the ESRB’s rating system, that’s not something that would fly anyway.)

But then we began to think, really what benefit would there be in killing the kids in the game? It just seems gratuitous, unnecessary and cruel. The reverse of that is some of the great stories that have been told that involve kids. Look at George R. R. Martin’s Song of Ice and Fire books. Kids play an important part in that series, and violence to those kids is an important part of those stories.

You really have to balance out and consider if doing violence to a child in a game is so important to your story that it outweighs any kind of social responsibility you might have.


Voihan aivopieru.

1. Mistä lähtien peleillä on ollut sosiaalinen vastuu? Pelit ovat ensisijaisesti viihdettä, toissijaisesti taidetta. Jos lapsen/nuoren/aikuisen sosiaalinen/moraalinen kasvatus on pelien varassa niin menee aika HELVETIN HUONOSTI.

2. Väkivalta ylipäätään. Koko peli on täynnä järjetöntä, yliampuvaa väkivaltaa. Ammut mutanttia ja koko ruumis räjähtää palasiksi. Hei Emil, jos koko pelisi on pelkkää aivotonta väkivaltaa, miten ne lapset siinä enää tuntuvat?

3. Raha. Kappas, Bethesda on käyttänyt F3:seen kehittämiseen kymmeniä miljoonia ja rahoille on saatava vastinetta. Bethesda ei siten voi riskeerata pelin sensurointia. Tosin julkinen kohu on yleensä vain parantanut pelin myyntiä - ainakin Postalin ja GTA:n tapauksissa.

4. Walmart. Koska jenkkiläinen ketju ei ota hyllyilleen pelejä jotka ESRB on luokitellut AO-(adult only) merkillä, ei yksikään iso pelifirma tee peliä joka todennäköisesti luokiteltaisiin moiseksi. Voit kyllä hyllyltä ostaa rap-levyn jossa räpätään huumeista, seksistä 'with the ho's!' ja poliisien ampumisesta. Eli koska jenkkilän isoin kauppaketju on maan tavan mukaisesti kaksinaismoralistinen, koko muu maailma kärsii siitä pelitalojen harrastaessa itsesensuuria.

5. Minkä takia väkivalta ja seksi ovat 'aikuisia, kypsiä' teemoja? Pikemminkin moraaliset valinnat, erityisesti tuo epämääräinen harmaa vyöhyke pitäisi olla aikuismaisen pelin keskiössä. F3:ssa voit räjäyttää kokonaisen kaupungin rahaa vastaan. Siinä menee aika monta lastakin mukana. Kaksinaismoralismi= jos graafisesti näytetään lapsen kuolema, se on kauheaa mutta jos ideatasolla lapset menevät pesuveden mukana niin se onkin sitten ihan OK.

6. Lapset. Fallouteissa pystyi tappamaan lapsia. Jos teit niin, sait maineen Lapsentappajana ja suurin osa pelimaailmasta kääntyi sinua vastaan. Jos halusit olla todella mulkvisti paskiainen, ammu ipana tai pari. Mutta, tärkein syy oli se että maailma oli elävä. Itsekin tapoin F2:ssa lapsen vahingossa - ammuin sarjatulella rosvoa joka sattui olemaan muksun vieressä. Oho, molemmat kuolivat. Nykypäivän konsolipelaaja varmaan lataisi mutta itse jatkoin hampaat irvessä eteenpäin mikä olikin hyvä ratkaisu - loppupelistä tuli todella mielenkiintoinen kun yritin todistella että se oli vahinko ja olen oikeasti kiva tyyppi. Jokatapauksessa valinta pitäisi jättää pelaajalle. Peli on olevinaan roolipeli, moraaliset valinnat pitäisi olla pelaajan käsissä, EI niin että pelifirma sanelee moraalin ylä/ulkopuolelta.

Mitä Bethesda sitten olisi voinut tehdä?

A) Jättää lapset kokonaan pelistä pois. Vaatiiko juoni niiden sisällyttämisen? Paha sanoa varmuudella mutta tuskinpa vain.

B) Mahdollistaa lapsien tappaminen ja ottaa riski ESRB:n kanssa. Peli kuitenkin myy eniten ennakkotilauksina joista suurin osa Amazonin kautta. Ongelmana tässä on taas vanhemmat jotka ostavat PerttiVilperille (13vee) pelin jota pikku-Pertti vinkuu äkspoksilleen. Ja sitten kun kuivunyt futismamma siinä päivällisen valmistamisen lomassa vilkaisee mitä se PerttiVilperi puuhaa, kauhistuvat näkemästään. Ja sitten kirjoitetaankin yleisönosastolle ja kongressiedustajalle. Ollenkaan huomioimatta sitä että peli on AO- tai M-merkitty. Eli K-17 tai K-18 näin suomalaisittain.

Toistan vielä:
But then we began to think, really what benefit would there be in killing the kids in the game?

Pelaajan VALINTA. Valinnat ja niiden seuraukset. Choice & consequence. Ammutko pahista konetykillä jos muksuja on lähellä?

No, lapset ovat siis pelissä ja ne ovat kuolemattomia. Eli jos ammut penskaa, se juoksee karkuun ja muu kylä hyökkää kimppuun. Mutta ei hätää, juokse karkuun ja 24-72 tuntia myöhemmin kyläläiset ovat antaneet sinulle anteeksi. Pätee muuten kaikkiin muihinkin rikoksiin. Samaten päätehtävän kannalta kriittiset ei-pelaajahahmot ovat kuolemattomia. Mikä on MYÖS ihan helvetin järkevää. Olisko kannattanut suunnitella peli sellaiseksi että sen voi pelata läpi muullakin tavoilla? Onnistuu Fallouteissa ja AoD:ssä, muistaakseni myös Arcanumissa.

Ei kommentteja: